Värsta födelsedagen nånsin

Igår fyllde jag år. 21 blev jag. Vill helst glömma den dagen.

Hade ambassadtid igår. Tog en 6 timmars buss upp till Stockholm den 28e. Försoker sedan leta upp den röda linjen mot Norsborg för att aka hem till min bror. Hittar iaf röda linjen och det står Fruängen - Norsborg så jag hoppar på. Efter ett tag kändes det bara som jag var på fel tåg och frågar ett par bredvid mig. Da hade jag gått pa fel tåg anda. Det finns 2 olika röda linjer. Jobbigt! Så jag hoppar av och åker tillbaks för att sedan gå på rätt tåg.
När jag sedan ar halvvägs stannar det och föraren sager att vi måste gå av och ta buss för det ar stopp på banan.
Det kommer en buss som jag inte får plats i. Väntar ännu längre.. ingen buss. Fryser ihjal!
Sen kommer några och sager att tågen funkar igen.
Är framme i Alby och ska hitta brorsans lägenhet. Frågar lite folk efter gatan och ingen verkar känna igen. Sen ser jag en skylt så jag var alltså precis vid husen.. suck!
Men sen var det sisådar 100 hus ocksa. Och jag ska hitta rätt. Går runt dar och släpar på min resväska.
Hittar till slut rätt hus men det är låst! Och ingen bror syns.. Tack så mycket liksom.
Står där ute och fryser. Sen kommer en bil. My rescue!!

Så nu ar jag iaf inne i värmen. Men nu kommer mer problem. STÖRRE problem. Jag inser att mitt foto inte har rätt mått - måste ta om. Mitt bankkonto går inte att föra över pengar till så jag kan inte föra vidare till ambassaden - måste till banken. Min bror har inte skrivare och jag måste skriva ut viktiga papper - måste till bibliotek.
Allt detta måste vara gjort innan klockan 10 dagen efter. Lycka till!

Vaknar strax före 7. Har tagit reda på att det finns en bank vid Stureplan som tydligen öppnar 8.30. Statsbiblioteket öppnar 9 och fotoaffar troligvis samma. Skönt, tänker jag och drar iväg.
Tar mig till Östermalm och Stureplan. Frågar alla möjliga folk efter Swedbank men ingen vet något. En kvinna säger sen att det finns en på hamngatan så jag går dit. Öppnar 10!!
Så nu ger jag upp, börjar gråta och tänker att nu är allt förstort. Jag kommer inte tillbaks till usa.
Fixar anda nytt foto som kostade 250 kr. Tar mig till ett internetcafe och skriver ut mina papper. Men inser dedan att jag bara fått ett av de tre, så jag går tillbaks men de finns inte där.
Skriver ut på nytt.
Så nu är allt klart forutom banken och klockan är 12. Har missat min tid.
Tar en buss hem. 6 timmar till.

Läser igenom alla papper och börjar undra varför det är ett papper jag inte har fått. Har trott innan att det kanske inte behovs igen eftersom jag redan haft med det dit, men ringer för sakerhetsskull Cultural Care och frågar. Det är visst det viktigaste pappret av alla! Mitt DS 2019. Ni som ar au pairer vet vilket jag menar.
Ringer Cultural Care i Boston som säger att de har skickat. Shit.
Tar mod till mig och ringer värdfamiljen.. de kollar mitt rum och på bordet ligger ett oöppnat brev fran Cultural Care. Mitt DS 2019. De lägger det på posten och jag håller tummarna för att de hinner komma i tid.

Får ny ambassadtid den 2 januari. Ringer CC i Boston igen och även de skickar nytt DS 2019 till CC i Stockholm. De sager sig vara 100% att det hinner komma till den 2 januari.
Pratar massa med CC i Sverige och får mycket hjalp.
Måste säga det, Cultural Care folket i Stockholm är så bra!

Så det verkar som att allt löser sig nu iaf. Kan slappna av lite nu. Har inte kunnat sova ordentligt. Åt ingenting pa 2 dygn. Var inte hungrig. Usch för stress alltså.
Visst, jag är sjukt klantig, men jag tror faktiskt att jag har mer otur än de flesta.

Kommentarer
Postat av: Michelle

Fyfan vilken otur altså! Hoppas allting går bra och att brevet hinner fram i tid :)

2008-12-30 @ 21:23:51
URL: http://michellesliv.webblogg.se/
Postat av: Frida

fy fan vad jobbigt, jag skulle brytit ihop om det hände mig

2008-12-31 @ 00:37:16
URL: http://crush.blogg.se/
Postat av: Marielle

Nu har jag startat upp en ny tävling med 3 gånger högre vinster än tidigare! Var med och tävla varje dag du med :-)

2008-12-31 @ 15:03:50
URL: http://marielletorgersson.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tja! Jag var på ett Cultural Care-möte igår, och blev tipsad om din blogg. Jag tänkte bara kolla hur du tyckte att det var, du som inte gör reklam för organisationen. Var du nöjd med det mesta, eller var det något som inte var bra? Jag förstår ju att det är individuellt, och beror mycket på var/hur man hamnar, men du kanske kan berätta lite i stora drag? Det skulle verkligen vara snällt. Är väldigt intresserad att åka:) /Johanna

2009-01-05 @ 17:09:38
URL: http://johannabischoff.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag hade tänkt att åka om exakt ett år fr o m nu, eftesom jag ännu inte har gått ur gymnasiet, och tänktejobba ett halvår efter gymnasiet.

Jo, jag undrar lite om hur amerikanerna är, faktiskt. Tycker att det är lite läskigt, eftersom man alltid hör så mycket negativt om deras människosyn osv. Hur upplevde du det? Läste i din blogg att du hade haft problem med några familjer innan du hittade rätt. Tyckte att det var smart att kräva att familjen var tvungna att ha haft en au pair tidigare som har stannat ett år! :) Usch, jag är lite orolig. Men samtidigt tycker jag att det låter otroligt spännande. Fick du många amerikanska vänner när du var iväg, eller träffade du mest andra au pairer? Tack för att du tar dej tid och svarar!! /Johanna

2009-01-05 @ 18:05:25
URL: http://johannabischoff.blogg.se/
Postat av: isabelle

Ojsan vilken dag !

2009-01-05 @ 18:10:08
URL: http://nak3n.blogg.se/
Postat av: Stina

Kom precis på det. It sucks. Kan du ta semester innan du ska åka hem där, eller kan du vara två veckor extra så åker vi till miami då? Så åker vi hem tillsammans sen.

2009-01-07 @ 13:56:40
URL: http://stinalee.se
Postat av: Stina

Men shit.. men faaan.. stanna hemma lika gärna för faasen!!!!!!! :D Kom hit till mig och mys framför tvn vetja... kan jag locka med tacos, cola och godis som jag gjorde förr tro??? ;p moohahaha...

2009-01-08 @ 14:25:25
URL: http://stinalee.se
Postat av: Jenny

Shit! Det där lät jobbigt. Hoppas allt har ordnat sig för dig :)

2009-01-08 @ 18:15:34
URL: http://privatskitsnack.blogg.se/
Postat av: JOhanna

josses, funkade allt som det skulle tillslut?

2009-01-09 @ 17:53:37
URL: http://johannagrenholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0